Tekoäly välinehuollossa – Suomen Välinehuollossa käytetään Noptera-ohjelmistoa
16650
post-template-default,single,single-post,postid-16650,single-format-standard,bridge-core-1.0.4,qode-page-transition-enabled,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-25.1,qode-theme-bridge,disabled_footer_bottom,wpb-js-composer js-comp-ver-5.7,vc_responsive

Tekoäly välinehuollossa – Suomen Välinehuollossa käytetään tekoälyteknologiaa hyödyntävää ääniohjausjärjestelmää

Tekoäly välinehuollossa – Suomen Välinehuollossa käytetään tekoälyteknologiaa hyödyntävää ääniohjausjärjestelmää

Suomen Välinehuolto on ensimmäinen toimija Suomessa, joka käyttää välinehuollossa tekoäly- ja puheteknologiaan nojaavaa ääniohjausjärjestelmää. Yrityksessä on käytetty toiminnanohjausta tukevaa ääniohjausjärjestelmää jo vuosia, mutta kesäkuussa 2019 yritys siirtyi käyttämään instrumenttien vastaanotossa suomalaisen ohjelmistotalo a.i.materin tekoälyteknologiaa hyödyntävää Noptera-ääniohjausjärjestelmää.

Miten ääniohjausjärjestelmää hyödynnetään välinehuollossa?

Noptera ohjaa välinehuoltajien työtä ja tukee instrumenttien seurantaa. Se keskustelee työntekijän kanssa tilauksen etenemisestä ja kontrolloi osaltaan prosessin etenemistä tuotannossa. Ohjelmisto avustaa tilausten vastaanotossa ja tilauslomakkeiden täytössä sekä lukee tilaukselle yksilöllisen tilausnumeron ja asiakkaalle toimitettavan lähetyslistan.

Ohjelmiston avulla välinehuoltaja voi täyttää pesukoneita samalla, kun kertoo sille instrumenttimääriä. Pakatessaan välinehuoltaja puolestaan kertoo, mitä tuotteita on pakkaamassa.

Lisäksi Noptera parantaa välinehuollon työn laatua tukemalla aseptisia toimintatapoja: kun työntekijä käyttää ääniohjausjärjestelmää kynän ja paperin sijaan, hänen molemmat kätensä ovat vapaat työntekoon. Näin välinehuoltaja pystyy keskittymään entistä paremmin käsillä oleviin työtehtäviin. Tällöin riski lian tai taudinaiheuttajien leviämisestä eteenpäin työskentelypinnoilta käsien tai tavaroiden mukana on entistä pienempi.

Ohjelmistolla on erityisen kehittynyt kyky ymmärtää sanastoa: se ymmärtää poikkeuksetta jokaisen työntekijän puhetta aksentista tai äänenpainosta riippumatta. Lisäksi se ymmärtää synonyymeja, kuten eri instrumenttien kutsumanimiä. Välinehuoltajien ei siis tarvitse muistaa käyttää tiettyjä termejä, ja he voivat puhua ohjelmistolle omalla tavallaan.

Uusi teknologia vaikuttaa positiivisesti työhyvinvointiin

Suomen Välinehuollon henkilöstö on motivoitunut käyttämään Nopteraa, joka tehostaa, nopeuttaa ja helpottaa heidän työtään. Lisäksi ohjelmiston helppokäyttöistä logiikkaa on miellyttävää käyttää. Sen avulla myös uudet työntekijät voidaan perehdyttää järjestelmän käyttöön. Mikäli kysymyksiä herää, a.i.materin asiakaspalvelu auttaa nopeasti ja asiantuntemuksella kaikissa tilanteissa.

Tulevaisuudessa Nopteraa tullaan käyttämään Suomen Välinehuollossa entistä laajemmin tuotannon eri vaiheissa. Ohjelmistoa kehitetään yhteistyössä entistä vahvempaan työntekijän ja työn ohjaukseen, jolloin järjestelmä ulottuu koko tuotantoprosessin ja jokaisen työvaiheen läpi.

Kuten Nopteran nopea ja onnistunut käyttöönotto osoittaa, Suomen Välinehuollossa ollaan aina kiinnostuneita keinoista, joilla voidaan parantaa sekä työhyvinvointia että laatua. Ottamalla käyttöön uusia ja innovatiivisiakin prosesseja yritys pysyy jatkossakin alan edelläkävijänä.

Suomen Välinehuollon toimitusjohtaja Taru Mattila kertoo Noptera-ohjelmistosta FCG Koulutus Oy:n järjestämillä välinehuollon koulutuspäivillä 4.5. 2021. Tutustu ohjelmaan ja osallistu!

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.